Sztori: King Jammy

Bob Marley halála a reggae biznisz halála. Gondolta ezt sok, nem jamaikai rajongó, de aki a szigeten élt az tudta, hogy ez az elmélet messze távol áll az igazságtól. Jamaika legkeményebb gettóiban a cink tetős kunyhók között továbbra is dübörögtek az otthon összerakott hangcuccok, sercegtek a lemezek és szövegeltek a deejayk. Ez volt a korai dancehall aranykorszaka, amiben King Jammy uralkodott.

tumblr_mtacdpNazO1sv95ino1_1280

Polgári neve Lloyd James, 1947-ben született Montego Bayben. Már tinédzser korában elektromos kütyüket, erősítőket javítgatott. Miután összegyűjtötte a kis zsebpénzét, saját magának épített egy hangrendszert és a többi környékbeli lokál soundot is ő látta el. Egy időre ott hagyta a szigetet és Kanadába költözött egy pár évre. A 70-es években visszatért Kingstonba és 76 környékén megnyitotta első házi stúdióját és elkezdték a munkát Yabby Youval. Jammy bekerült a dub legenda, King Tubby csapatába. 1977-ben megszületett az első debüt produkciója a Black Uhuruval. A 80-as évekre Jammy olyan szinten kitanulta a szakmát, hogy az akkori dancehall ipar legmeghatározóbb alakjává vált a saját kiadójával az élen, nem beszélve a soundsysteméről. Akkoriban nem csak a dubplatek számítottak, hanem a hangfalak illetve a többi hangtechnikai eszközök minősége, hangzása, stb…Ezeknek a “követelményeknek” mind eleget tett. “King Jammy Superpower”…nem hiába nevezték így a soundot.

A nagy összecsapás

1985-ben Jamaika két nagy soundsysteme mérkőzik meg egymással: Jack Scorpio (Black Scorpio Sound) és King Jammy csapata. A Black Scorpio dubplatejei már javában készen voltak és olyan jól sikerültek, hogy már magának érezték a győzelmet jóval a soundclash előtt. Eközben Jammy és csapata a stúdióban törte a fejét, hogy mivel lehetne elvinni a kupát. Nem volt könnyű dolguk, addig amíg rá nem bukkantak a titkos fegyverre: Casio MT-40. Egy kis srác kapta az USA-ból ezt a szintit, hogy gyakorolja az éneklést. Wayne Smith – egy helyi dancehall artist – ismerte a srácot és egyik nap amíg ott nyomkodták a szintetizátort, találtak egy előre beprogramozott ritmust. Megtetszett nekik, belassították normál dancehall BPM-re és Wayne elkezdettt rá énekelni. Pár nap múlva elvitték a kis Casiot Jammy stúdiójába, rákötötték a keverőre, dobtak alá néhány offbeatet és egy este alatt megszületett az “Under Mi Sleng Teng” és vele együtt a “Sleng Teng Riddim” is. Az első elektronikus hangzású dancehall tune ami nem csak a jamaikai zeneiparra volt nagy hatással. Jammy több mint 20 verziót készített el erre a zenei alapra, olyan nagy nevekkel mint Tenor Saw, Sugar Minott, Johnny Osbourne, stb…

King-Jammy-in-his-studio-007

King Jammy at the control

Eljött a nagy nap, hatalmas hangfal tornyok néznek farkasszemet egymással és óriási tömeg. A biznisz akkori sztárjai mind ott voltak az eseményen. A clasht a Black Scorpio kezdte, már korán lefőtt a közönség, olyan dubplateket játszott. King Jammy szelektora este 10 körül átvette a pultot. Nem tétováztak, rögtön a gyilkos tuneal kezdtek. A lemezt feltette, először csak sercegés majd egyszer csak egy monoton elektronikus szinti bassline szólalt fel. A közönség szó szerint felrobbant nem hittek a fülüknek. Minden kéz a levegőben, síp és trombitazaj,  fegyverlövésekkel vegyítve. Szó szerint elszabadult a pokol.

Egy új korszak kezdődik

Azóta is gyökerében megváltozott a dancehall zenei ipar, senki nem akart már több élő hangszeres megoldásokat csak is a digital rule. Az összes producer “lenyúlta” ezt a riddimet így több mint 200 verzió született erre az alapra. A Sleng Teng riddimet sok-sok hasonló hangzású riddim követte mint például a Tempo Riddim, E20 Riddim, stb…Jammy javában rengette meg a dancehall világot és örökre megváltoztatta azt. Számos akkori és mai nagy név köszönheti karrierjét az öregnek. Napjainkban is aktívan stúdiózik és turnézik.

IMG_3924

Popcaan – King Jammy’s Yard

Források:

René Wayends – Do The Reggae

Beth Lesser – King Jammy’s

King At The Controls

Dancehall.hu

Share Button