Éjjeli féreg

„Mindennek az az ára, amit valaki megfizet érte.”

ejjelifereg

Dan Gilroy kivételes tehetségű rendező, akarom mondani forgatókönyvíró, mivel egészen idáig csak szkripteket írt (Vasököl, A Bourne hagyaték), első rendezését látva mégis tátva marad a szánk, és az az érzésünk, mintha egy sokat látott, érett rendező munkájának képkockái peregnének a szemünk előtt. Lou Bloom egy piti tolvaj, aki foggal-körömmel munkát keres, ez azonban nem egyszerű. Egyik nap szemtanúja lesz egy balesetnek, és a kiérkező híradósokat látva úgy dönt, hogy konkurens mezei tudósítóként próbálja megcsinálni a szerencséjét. Jake Gyllenhaal-ról a Donnie Darko óta tudjuk, hogy jó színész, de amit ebben a filmben véghezvisz, az tényleg színészi bravúr. A gesztusai, a járása, a beteges nevetése mind azt sugallják, hogy ezzel a csávóval valami nem stimmel. A film előrehaladtával apró kis jelek, szavak, félmondatok egyfajta indikátorként jelzik, hogyan válik egyre abnormálisabbá emberünk személyisége. A TV csatorna hírigazgatója, Nina (René Russo) már az első találkozáskor meglátja Lou tehetségét, ami ösztönzően hat rá. Sikert sikerre halmoz, mígnem egyik alkalommal Lou a rendőröket megelőzve ér egy halálos baleset helyszínére, és a hatásosabb felvétel érdekében arrébb húzza a holttestet. Kétségkívül ez a filmnyelvi bonyodalom kezdete. Gilroy egyfajta tanmeseként tálalja, hogy meddig képes elmenni egy ember az egyre növekvő siker és hírnév reményében, és teszi ezt mindenfajta szájbarágás nélkül. Láttunk már sok hasonló filmet, a feszültséget itt azonban az indukálja bennünk, hogy Lou tökéletesen tisztában van fanatizmusával, és ez még véletlenül sem zavarja, sőt, meg van győződve róla, hogy precizitásának, fegyelmének és elszántságának köszönheti sikereit. Rutinosan hazudozik, amivel eléri, hogy Nina rá legyen utalva a híranyagaira, amikért egyre magasabb összegeket kér. Ez az egymásrautaltsági hierarchia aztán a film közepétől megfordul: Lou zsebre teszi Ninát, és innentől kezdve ő diktálja a feltételeket. Emberséget nem ismerő, érzelmektől mentes mizantróp szörnnyé válik, aki semmitől sem riad vissza, csakhogy elérje célját. A film utolsó 20 perce annyira feszültséggel teli, hogy kényelmetlenül fogunk fészkelődni a székünkön, de hát nem itt kezdődik egy jó mozi?

Share Button